lørdag den 7. januar 2017

James Bond top 10-6

I juni 2016 satte jeg mig for at se alle James Bond film, hvorfor? Fordi jeg ikke havde set dem. Jeg valgte at se 4 film pr. måned, og ville så derfor blive færdig den efterfølgende december. De 2 "falske" James Bond film så jeg også, da de jo i realiteten er James Bond film, bare ikke officielt.
Det var en lang rejse, og jeg var ved at gå ud af mit gode skind et par gange, ser du, jeg er nemlig ikke den store fan af James Bond. Hermed præsenterer jeg:

                                          JAMES BOND TOP 10-6
                                          Af en dumdristig filmelsker


                                   10. A VIEW TO A KILL (1985)


En del bedre end forventet. Christopher Walken er en fed skurk, og Grace Jones en unik Bond-Babe. Og så er det utroligt at Roger Moore var 57 da han indspillede denne her film, han ligner sgu en på 40-45.

                              9. THE WORLD IS NOT ENOUGH (1999)


Fed flamboyant skurk, god kritisk historie omkring mediernes magt og løgne, fin actionfyldt instruktion, og så har Ulrich Thomsen en rolle som første dansker i en James Bond film. Den er faktisk mere relevant i dag end i 1999, desværre.

                                   8. THE LIVING DAYLIGHTS (1987)



Der er delte meninger om Timothy Daltons James Bond, men jeg er en af dem der godt kan lide ham i rollen, og synes at det var ærgerligt at han ikke fik flere film at stråle i. The Living Daylights er den bedste film med ham, og det er slet ikke en dårlig en af slagsen.

                               7. THE SPY WHO LOVED ME (1977)


Skønt en lidt halvkedelig intro, og en forfærdelig slutreplik, så er alt det i midten sgu ikke så værst endda. filmens skurk er ret fed. En eller anden ældre rig Svensker/Tysker der gerne vil bygge Atlantis og vil derfor springe hele verden i luften.. for det giver jo mening. Det fedeste er dog næsten hans håndlanger Jaws, som nok er den mest legendariske James Bond skurk nogensinde. Han redder meget ved filmen.

                         6. THE MAN WITH THE GOLDEN GUN (1974)


Scaramanga, spillet af den fantastiske Christopher Lee, er måske den hidtil mærkeligste skurk. En psykopat med en guld pistol og tre brystvorter, og så har han en dværg som tjener. Men skønt det ikke giver meget mening, så er det sjovt nok til at være acceptabelt. Tempoet er højt og stilen sikker, det er dejligt. Dog er James Bond ret hård og brutal i den her film, dvs. han slår mere på kvinder og kaster flere børn i havet, men sådan er det.


Nu nærmer vi os, kan i mærke det? I næste blog vil jeg afsløre min top 5, og deriblandt min ultimative James Bond film. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar