onsdag den 24. maj 2017

Kort og Godt #2 - The Void og Get Out

Gys har aldrig været min genre, så det er aldrig noget jeg personligt har dyrket. Hvorfor skulle man dog forstyrer sin nattesøvn og sarte sind med sådan noget pjat? Men efter min kærestes overtalen, har genren langsomt introduceret sig for mig, og har åbnet sig op til meget mere end blot jumpscares. For når en gyser er ordentligt lavet, er der meget lidt der kan konkurrere med den. Nu blev jeg så overvældet her i min stadig spæde gyser-opstart, over at se hele to fantastiske nye gyserfilm på blot to dage, nemlig The Void og Get Out.

THE VOID


The Void er først og fremmest en film der spiller på nostalgien. Det føles som en rigtig old school gyser fra dengang man tog genren alvorligt. Historien omhandler det okkulte, ligesom så mange af de klassiske gyserfilm fra 60'erne og 70'erne, og de praktiske effekter er med til at forstærke kærligheden til det gamle håndværk. Jeg er kæmpe fan af praktiske effekter. De fleste film, store som små, tyer til CGI fordi det er både billigere og nemmere at arbejde med, men det virker også mere uvirkeligt. Ligemeget hvor godt CGI er lavet, er der altid en følelse af kunstighed. Man kan godt fornemme at monsteret (eller hvad man nu har lavet i CGI) er ploppet ind efterfølgende, og det skaber en irriterende distance til filmens realisme, der i en gyser helst skal være en essentiel del af oplevelsen før man rigtig bliver bange. Det er derfor at gysere med praktiske effekter fra 60'erne, 70'erne og 80'erne stadig er mere skræmmende end noget CGI-baseret der er blevet lavet efterfølgende. Det hele afhænger selvfølgelig ikke af praktiske effekter når man laver en gyser, og film som The Ring, The Grudge osv. virker også som solide gyserfilm (jeg har ikke set dem, ups..), dog vil jeg stadig gerne slå et slag for det praktiske. Det ser altså bedre ud, og det ser utroligt meget bedre ud her i The Void.
Stemningen er meget mørk og meget lovecraftian. Gruopvækkende, mørkt, hæsligt og direkte ulækkert. Især bliver det voldsomt klamt når vores stakkels skuespillere bevæger sig ned i kælderen, hvor diverse monstre nok skal sørge for at forstyrrer nattesøvnen. Især en scene hvor vores hovedperson bliver jagtet ned ad gangen af et afskyeligt monster er direkte mareridtsprovokerende!

The Void er en fantastisk oplevelse, især hvis man er til god gammeldags monsterfilm. Det eneste kritikpunkt er, at det er en film der bliver båret meget på det visuelle, og historien er måske skubbet lidt for meget i baggrunden. Om ikke andet virker det tydeligvis fint. The Void skal have en varm grufuld anbefaling herfra.






GET OUT

Get Out er en helt unik oplevelse, og en meget svær film at anmelde, da det er en film man helst ikke skal vide noget om før man ser den. Derfor bliver anmeldelsen nok ikke så lang, da det er en balancegang i hvad jeg vil lukke ud og ikke lukke ud. Det jeg kan sige er, at den er god. Alt er godt ved den. Skuespillet er fantastisk fra alle parter, især fra vores to hovedpersoner, spillet af Daniel Kaluuya og Allison Williams. Betty Gabriel som spiller Georgina fortjener også at nævnes her, der specielt i en scene stråler i den svære kunst i at spille to modsatte følelser på en gang. Soundtracket giver den nødvendige creepy voodoo-stemning som kører igennem hele filmen, og virker 100% mere skræmmende end hvis de bare havde smækket nogle uhyggelige gyserlyde ind.
Det kan også diskuteres om dette er mere en thriller end det er en gyser, men nu hvor den er blevet proklameret i at være en gyser af både filmskaberne og IMDb, så må vi jo tro på dem.
Get Out er en film der er meget simpelt opbygget, det er dens historie der for den til at føles fuldstændig unik. Historien er meget oppe i tiden, måske mere i USA end andre steder i verden, men der er stadig mange ting man kan relaterer sig til med det filmen fortæller om samfund og racisme. Det er nemlig ikke kun i USA at uvidenheden og frygten for det fremmede stadig lever.

Get Out er en film der ikke kan blive bedre, og det fortjener den højeste karakter. Det giver jeg normalt kun til film af klassiker-status, men jeg tror på Get Out som en fremtidig klassiker. Fang den i biografen hvis i stadig kan nå det, ellers så se den i et halvmørkt lokale på dit TV med lyden godt skruet op og uden distraktioner. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar